Piața Veche din Praga, văzută din turnul cu ceas astronomic

Durată:

4 zile

Ratingul nostru:

Praga oferă, în primul rând, „genunchi” de porc și bere (se pune ca aliment! :)). Revenim în curând și cu impresii despre locurile în care am mâncat.

Impresiile noastre

Deși nu e neapărat pe lista mea de orașe preferate din Europa, Praga e un oraș frumos, civilizat, cu clădiri bine conservate, care încă păstrează aerul vechiului imperiu din care a făcut parte. O să găsești aici oameni prietenoși, bere, o bucătărie bazată pe carne de porc și, la tot pasul, magazine care vând cannabis.

Dincolo de multele muzee care îți ies în cale, Praga e un oraș de descoperit la pas. Mie asta mi-a plăcut cumva cel mai mult: plimbat pe străduțe, admirat clădirile vechi și diversele obiective împrăştiate prin oraș, urcat în câte un turn, savurat câte un trdelnik (un fel de kurtos în varianta cehă) sau bere, după preferințe.

Hotelul în care am stat era la o stație de metrou distanță de centrul vechi, însă noi am mers doar pe jos. Oricum, am văzut, în afară de metrou, numeroase tramvaie care ajung în centru. Asta dacă stai poate ceva mai departe.

Praga e un oraș care, dacă nu l-ai văzut încă, merită vizitat într-un city break de câteva zile.

Am revizitat Praga după 14 ani, este un exercițiu interesant. Pentru că n-am stat chiar de pomană în timpul ăsta, prima comparație care-mi vine în minte e cu Viena. E cumva intuitiv, combinația de baroc/rococo/neoclasic*, punctată frecvent de câte-o clădire gotică, îți aduce aminte că cele două au o istorie comună.

Totuși, atmosfera e mai puțin austeră și se simte în toate locurile turistice și, în general, în centru, cu buluceală, kitschuri și un aer de relaxare. De asta, străduțele mai lăturalnice mi s-au părut mai atrăgătoare; deși transportul în comun este relativ bine pus la punct, orașul e foarte walkable; cred că aici stă farmecul Pragăi, în plimbările fără o destinație precisă.

Bonus, în general treci și pe lângă localuri cu bere. E patria Pilsner-ului, opritul la câte-o halbă e deja chestie de etichetă. De menționat că nu ne-am depărtat prea mult de centru, dar chiar și-așa nu am avut absolut deloc nevoie de cash.

*rog arhitecții să nu se revolte, eu nu-s din zonă, zic doar ce s-a lipit de mine 🙂

Castelul din Praga

Se spune despre Castelul din Praga că este cel mai mare complex medieval din lume. Datează din secolul IX și a fost reședința regilor Boemiei, a împăraților Imperiului Roman, dar și a președinților fostei Cehoslovacii. Așa că n-ai cum să ajungi în Praga și să nu mergi la castel.

Există o stație de metrou chiar la poalele colinei pe care se află cetatea, însă noi am mers pe jos, traversând Podul Carol dinspre Centrul vechi. Poți petrece aici, lejer, o zi întreagă, în funcție desigur de ce muzee, expoziții și tururi alegi. Noi am ales turul principal care a inclus Vechiul Palat regal, Basilica St. Georges (cea mai veche biserica din castel; aici sunt înmormântate toate prințesele de Boemiei), Golden Lane și Catedrala Sfântului Vitus.

Catedrala St. Vitus e cea mai importantă catedrală din Cehia și a fost loc de încoronare, cununii și funeralii pentru toți regii Boemiei. E impresionantă în interior, dar mi s-a părut parcă și mai impresionantă din exterior. Noi am luat, separat, bilet și pentru a urca în turnul clopotniței, de unde poți admira Praga de pe celălalt mal al Vltavei. De menționat aici că ai de urcat 287 de trepte în spirală și că nu există lift.

Cel mai mult din tot turul, în afară de catedrală, mi-a plăcut Golden Lane („Strada de aur”). E o stradă aflată în incinta castelului, cu 11 case mici și colorate, construite la final de secol XVI pentru a-i găzdui pe gardienii regelui Rudolf al II lea de Habsburg și familiile acestora. Numele se datorează aurarilor care au locuit aici. Acum unele dintre case sunt simple magazine de suveniruri, însă altele păstrează decorul și vibe-ul a ceea ce au fost cândva: o casă de aurar, o tavernă sau casa unei ghicitoare.

Oricum, indiferent de turul pe care îl alegi, ți-aș recomanda să iei și un ghid audio sau orice alt fel de ghid găsești, pentru că informațiile sunt superficiale spre deloc în anumite locuri.

Castelul din Praga este, de fapt, un complex de clădiri; cea mai spectaculoasă dintre ele este catedrala – o frenezie gotică la care te poți uita ore-n șir. De altfel, catedrala mi se pare singurul obiectiv de aici care chiar trebuie vizitat. Exteriorul e fascinant; interiorul este, și el, impresionant, deși spațiul este destul de îngrădit, publicul numeros, iar impresia generală e de repede-înainte. Ți-aș recomanda și să urci în turn, pentru priveliștea asupra orașului, dar clar e o chestie de preferințe – pentru mine a fost unul dintre highlighturi 🙂

În rest, castelul nu mi s-a părut că oferă vreo experiență esențială. Schimbarea gărzii la palat a devenit o ocazie de îmbulzeală; dacă nu vii cu 30 de minute mai devreme, ca să ocupi un loc strategic, nu vezi mare lucru. Oricum ceremonia nu e deloc extravagantă și nu mi se pare că pierzi prea mult dacă o ratezi.

În vechiul palat doar sala principală oferă ceva deosebit – OK, poate și coroana sfântului Wenceslas, ca dovadă că nobilitatea nu înseamnă și bun gust 🙂

Golden Lane e mișto ca idee, dar în practică m-am simțit ca la castelul Bran. Cele 3-4 case locuințe reconstituite sunt doar un pretext pentru restul clădirilor, transformate în magazine de suveniruri și debordând de kitsch. Biserica St. Georges (Jiří) e considerată un etalon de arhitectură romanică dar, la fel, interiorul nu impresionează.

Per total, aș spune că, deși o plimbare la Praga nu e completă fără o vizită la castel, varianta cea mai eficientă ar fi să te plimbi prin spațiile publice și să admiri clădirile de-afară (iar catedrala și la interior, după ce se termină lucrările de renovare); apoi să iei un bilet separat pentru urcat în turn, ca să admiri și complexul castelului dar și Praga și împrejurimile; iar apoi să pleci și să te plimbi prin alte părți, eventual să bei și-un Pilsner ca să profiți de banii și timpul pe care le-ai economisit.

Cum ajungi

Indicații spre Castelul din Praga.

Costuri

Urcare în turnul catedralei: ~40 de lei (200 CZK).
Turul principal al castelului: ~90 de lei (450 CZK).
Expozițiile permanente: ~60 de lei (300 CZK).
Verifică aici prețurile actualizate.

Karlův most (Podul Carol)

Podul Carol e un alt simbol al oraşului. E un pod medieval construit acum mai bine de 600 de ani, care încă este în picioare. Deși acum sunt 18 poduri peste Vltava, Podul Carol este cel mai vechi și a fost, timp de secole, singurul care traversa râul ce străbate orașul.

Unește centrul vechi al orașului (Staré Město) cu Malá Strana (zona în care se află castelul din Praga), are 500 de metri lungime, iar acum îl poți străbate doar la pas. De-o parte și de alta sunt 30 de statui, care fac din pod un obiectiv turistic de văzut. Deși nu folosesc de obicei astfel de expresii, o să spun totuși că e de neratat când ești în Praga. Noi l-am traversat de mai multe ori în cele câteva zile cât am stat în oraș.

E interesant mai mult pentru că e una dintre imaginile emblematice ale Pragăi și ai senzația aia de „l-am văzut de atâtea ori, acum sunt aici”. Statuile sunt interesante, mai ales că în 2024 doar o parte au fost restaurate și le poți compara cu cele cărora nu le-a venit încă rândul. Multe au elemente decorative din cupru care arată, într-adevăr, spectaculor, chit că multe sunt tocite de mâinile credincioșilor (sau, mai probabil, doar ale turiștilor).

Dacă te plimbi prin Praga e puțin probabil să nu te aducă drumul și pe-aici, dar cred că podul arată mai bine dacă îl admiri de la distanță, eventual de pe alt pod.

Cum ajungi

Podul Carol (Karlův most) pe hartă.

Costuri

Acces gratuit. Cele două turnuri de la capetele podului se pot vizita, contra unei taxe, dar noi nu am făcut-o (de data asta).

Piața veche din Praga

Pare că toate drumurile din Praga duc în Piața veche a orașului. O să dai aici peste o mulțime de restaurante și terase (dacă le preferi pe cele din mijlocul orașului) și lume multă (care se face și mai multă înainte de fiecare oră fixă, pentru a urmări mini-spectacolul dat de Ceasul astronomic).

Ceasul e unul dintre principalele simboluri ale orașului și cel mai vechi ceas medieval din lume care încă funcționează. Pe lângă ora exactă, arată și poziția soarelui, a lunii și semnele zodiacale. Iar la fiecare oră fixă, ceasul oferă un mic spectacol: prin două ferestruici își fac apariția, doi câte doi, cei 12 apostoli. Uneori, la final, toată mulțimea aplaudă. 🙂

Sunt multe turnuri în Praga în care poți urca pentru a vedea panorama orașului și e de urcat măcar într-unul dintre ele. Turnul cu ceas este una dintre opțiuni, cu avantajul că aici există și lift, deși urcușul nu mi s-a părut greu.

Piața veche și ceasul sunt obiective pe care nu ai cum să le ratezi dacă ajungi în Praga.

Piața veche este celălalt loc emblematic pentru Praga; turnul cu ceas este o opțiune foarte bună pentru admirat piața de la înălțime; e și mult mai accesibil decât cel de la St. Vitus, deci îl recomand și pentru cei care nu se simt în formă.

Ceasul în sine a fost instalat la început de secol 15; extrem de complex și de interesant la vremea lui, prin mecanism și informațiile afișate, acum atrage lumea mai degrabă pentru figurinele care apar la oră fixă.

Ca detaliu interesant, pentru că ceasul era destul de inexact și se strica des, pe la 1600 a fost construită o coloană (a Sf. Maria) și marcată o linie meridiană; la ora 12 umbra coloanei se suprapunea cu cea a meridianului. Acum și marcajul meridianului și coloana au fost reconstituite, nu sunt originale, dar mi se pare totuși mai interesant să fii aici la 12, nu la ceas 🙂

Biletul de urcare în turn te lasă și să vizitezi vechea primărie, care e interesantă dar o experiență, per total, destul de austeră și fără prea multe informații.

Piața veche, pe hartă.

Costuri

Un bilet unic, de acces la turn și vechea primărie, costă ~50 de lei (250 CZK).

Dealul Petřín

Surpriza plăcută și neașteptată a acestui citybreak și a ultimei zile petrecute aici a fost plimbarea pe Dealul Petřín, aflat în zona cartierului Malá Strana. Hoinărind fără o țintă precisă, am dat peste un funicular ce face legătura între cartier și culmea acestui deal. Are numai 3 stații, pe o lungime de vreo 500 de metri doar, și funcționează din 1891. Coborârea am făcut-o pe jos, printr-un parc extrem de mare, cu alei largi.

La stația din mijloc a funicularului e un restaurant cu terasă unde am și făcut un popas la întoarcere. Berea nu știu cum a fost, că eu am băut un ceai, dar view-ul asupra întregului oraș este absolut superb.

Eu aș recomanda plimbarea asta pentru lista de lucruri de făcut în Praga.

OK, sunt puțin dezamăgit de mine că nu știam deja de dealul Petřín, dar acum știu și, mai ales, îți zic și ție 🙂

Clar recomand. Urcarea cu funicularul e fun, iar sus găsești turnul Petřín din care poți admira întreaga regiune. Noi nu am urcat de frica unei clase de copii aflați în excursie 😀 și am preferat să admirăm panorama de pe terasa unui restaurant, la o halbă de bere (ceașcă de ceai).

Tot pe deal găsești și un observator astronomic funcțional și vizitabil (contra cost) și câteva grădini foarte îngrijite; când am fost noi (aprilie 2024) era plină de liliac înflorit.

Și cel mai important, în tot ansamblul ăsta am găsit extrem de puțini turiști.

Cum ajungi

Indicații spre dealul Petrin.

Costuri

Un bilet doar dus pentru funicular costă 12 lei (60 CZK). Accesul general este liber, dar observatorul, turnul și berea nu sunt gratuite.

Străzi și obiective în aer liber

Cel mai mult în city break-ul ăsta mi-a plăcut să descopăr orașul la pas. Să descopăr străduțe, arhitectură, obiective turistice extrem de cunoscute sau altele mai puțin cunoscute. Indiferent de ce parte a Vltavei te afli, găsești ceva de văzut și admirat.

Aș menționa „Casa care dansează” (Dancing house), aflată pe locul unei clădiri bombardate de americani în cel de-al Doilea Război Mondial; atrage atenția prin arhitectura diferită de cea a celorlalte clădiri din zonă. Este construită în stil deconstructivist (sau neo-baroc, un stil modern de arhitectură), având o formă ce pare ondulată, motiv pentru care pare că dansează. E ceva deosebit de privit și fotografiat.

Un alt obiectiv interesant de văzut, pe una dintre străzile din Praga, e statuia suspendată a lui Sigmund Freud, creație a sculptorului David Černý. Se și mișcă dacă bate vântul și se pare că simbolizează frica de moarte a psihanalistului.

Spuneam că unul dintre lucrurile de făcut în Praga este să te plimbi agale pe străduțe, fără vreo țintă anume.

Farmecul plimbării ține și de faptul că orașul este foarte curat iar clădirile extrem, extrem de bine îngrijite – cred că după ce am bătut toată zona centrală nu am văzut mai mult de 2-3 clădiri care să nu fie aproape impecabile.

Pe lângă asta, Praga e presărată cu mici surprize artistice :). De la „capul rotitor” al lui Kafka la un clopot de biserică amplasat pe o barjă, pe malul Vltavei (când am trecut noi o echipă chiar bătea clopotul); de la statuia unui rege călare pe un cal mort (amplasată într-o galerie art deco ce poate fi un obiectiv în sine) la „peretele Lennon”, un loc plin de graffitti și stickere cu mesaje de pace (și plin de turiști cu selfie sticks).

Ți-aș sugera, deci, să îți păstrezi măcar jumătate de zi doar pentru luat Praga la pas. Și ți-aș ura vreme bună.

Pe moment

plimbări pe mail!

Primești automat un email când scriem despre o nouă plimbare.

Nu spamăm 🙂
Citește Politica noastră de confidențialitate.

Share:

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *