Malmö - St. Petri kirke

Malmö

După ce am fost, acum câțiva ani, la Stockholm, ne-am revenit într-un final de frig și am decis să facem încă o vizită în Suedia. Am ales Malmö, al treilea oraș suedez ca mărime, în ideea că e ceva mai spre sud. Plus că am ales și luna martie, în speranța că va fi ceva mai cald.

Nu a fost cald, dar ne-a plăcut; probabil vom reveni în Suedia, dar o vom face vara 🙂

Impresiile noastre

Malmo e un oraş mic, aerisit; are străzi largi, cu trafic puțin (asta şi pentru că principalul mijloc de transport aici e bicicleta), şoferii nu claxonează aiurea (de fapt eu în cele câteva zile petrecute aici nu am auzit niciun claxon). 🙂 Hotelul la care am stat a fost chiar în centru şi am mers peste tot pe jos dar, din câte am văzut, transportul în comun pare să funcționeze perfect după multitudinea de autobuze care circulau pe stradă.

Cam toată lumea vorbeşte aici engleză şi te poți descurca fără cash pentru că poți plăti oriunde cu cardul.

Mi-a plăcut Malmö, e un oraş civilizat, dar clima e absolut îngrozitoare. Am stat aici mai puțin de 4 zile, timp în care au fost temperaturi şi cu plus şi cu minus, a fost înnorat, a ieşit şi soarele, a plouat, a nins, a fost soare din nou. După citybreak-ul  ăsta îmi trebuie o vacanță într-o țară cu o vreme ceva mai prietenoasă. 🌞

Fiind relativ mic, e un oraş de descoperit la pas. Ne-am plimbat pe canale, am făcut poze (mai mult Radu, ce-i drept), iar când ni s-a făcut prea frig şi ne dureau picioarele (cel puțin pe una dintre noi, nu spun cine), am făcut o pauză de cafea şi ceva dulce lângă, ca să ne şi adaptăm culturii locale. Adică #fika 🙂

În ciuda vremii, mi-a plăcut oraşul, cum îmi place de altfel tot ce e legat de cultura nordică. Dacă poți trece peste frig, Malmö e un oraş de văzut într-un scurt citybreak, fie că zbori direct, fie că traversezi podul Øresund din Copenhaga.

Bine că e vremea nasoală pe acolo, că altfel ne buluceam toți și rămânea Europa goală 🙂

Dincolo de vreme, mi-a plăcut nespus orașul. Per total mi se pare că oferă echilibrul perfect dintre disciplină / distanțare (nu am vizitat mare lucru din Germania, dar mi s-a părut că exagera în direcția asta) și relaxare / nepăsare (unde, de exemplu, mi se pare că exagerează spaniolii).

Tot ce trebuie să se întâmple se întâmplă natural, de la traficul rutier disciplinat la cetățenii care nu fac mizerie, de la lumea care salută când interacționează cu tine până la infrastructura gândită pentru eficiență.

În același timp, nu e prea multă rigurozitate – oamenii sunt relaxați și neîncrâncenați (atunci când nu pedalează contra vântului), dar fără să îți invadeze spațiul personal.

Malmö este, in același timp, mai puțin turistic decât îmi închipuiam. Sigur, mai găsești turiști care se bagă în poză fix când fotografiezi ceva statui, dar în general vezi preponderent localnici care își văd de treaba lor. Asta înseamnă și că centrul e relativ mic, iar la orele de ieșit se cam umplu restaurantele, dar nu e nimic de negestionat.

Rezonez și cu arhitectura, atât cea veche cât și cea modernă; dacă adaugi și suficiente obiective, de la muzee la trasee de trekking, plus alte localități în apropiere, iese un oraș în care sigur o să vreau să mă întorc.

Ponturi

Malmö este un oraș mic și cât ne-am plimbat pe acolo nu am simțit nevoia de transport în comun. Dar am văzut o sumedenie de autobuze; dacă alegeți să le folosiți, aplicația companiei locale de transport, Skånetrafiken, vă ajută și să cumpărați foarte simplu biletele, dar și să vă planificați călătoriile.

Dacă aterizați pe aeroportul din Malmö, e bine să știți că opțiunile de transport spre/dinspre oraș sunt foarte limitate. Există taxiuri și Uber, deși la acesta din urmă e greu de găsit o mașină; ambele costă cam 700 SEK (circa 300 de lei). Ca transport în comun există doar autobuzele Flygbussarna, care costă cam 130 SEK per călătorie. Atenție, însă – autobuzele au un orar fix, dar acesta e relativ neregulat în diferitele perioade ale zilei și diferitele zile ale săptămânii. Deci aveți grijă să verificați din timp orarul, pe site-ul companiei, ca să vă puteți planifica cât mai eficient plimbarea.

Peste tot se poate plăti cu cardul, iar în multe locuri facilitatea asta e, deja, „la impuse”. Unele restaurante și magazine nu mai oferă deloc opțiunea de a plăti cash. Pentru noi asta a fost prima plimbare (4 zile, incluzând și day trip-ul la Copenhaga) în care nu am avut la noi cash de niciun fel.

Castelul Malmö

Castelul e mai degrabă o cetate care acum adăposteşte Muzeul de istorie (nu neapărat genul meu de muzeu), un Muzeu de ştiințe ale naturii cu tot cu acvariu (pe care noi nu le-am văzut), dar există şi un muzeu/expoziție de artă.

Acesta din urmă e cel mai interesant de văzut, după părerea mea, mai ales că în el sunt expuse undeva pe la vreo 40.000 de obiecte de artă, care prezintă evoluția artei în țările nordice şi europene, începând cu perioada Renaşterii și până în contemporan.

Am dat aici peste o expoziție, temporară, despre un trend global în modă, numit modest fashion, apărut în 2010 şi de care eu personal nu am auzit până acum.

Acest trend se referă la moda feminină şi înseamnă să alegi haine care să lase descoperită cât mai puțină piele, fie că o faci din considerente religioase, de credință sau pur şi simplu ca o preferință personală.

Dincolo de orice interpretare a conceptului, hainele sunt lejere, comode, confortabile, dar foarte actuale şi chic. Şi le poți găsi atât în colecțiile mass market cât şi couture.

Expoziția era alcătuite din haine din garderoba personală a câtorva influenceri din Malmö preocupați de acest trend. Mi s-a părut foarte interesant, mai ales că am aflat ceva nou.

Am fost ușor dezamăgit la început, pentru că nu am găsit aici experiența de fortăreață la care mă așteptam, dar până la urmă a fost o experiență foarte mișto. În esență, o vizită la castelul ăsta e un speed-course de cultură suedeză.

În primul rând pentru că The Collection e fix asta, un itinerariu prin cultura suedeză (bine, nordică) din ultimele câteva sute de ani. Ca un fel de Evolution of Dance, dar despre cultură :), cu aproape toate formele de manifestare artistică.

Pe urmă, există o serie de expoziții temporare – noi am trecut printr-una despre arhitectura nordică și printr-una de modă. Aici am învățat că e foarte important să citești explicațiile – m-am tot întrebat ce naiba e așa modest la hainele alea, până am citit ce a scris Santina despre expoziție și am înțeles 🙂 Mai găsești și o expoziție de pictură modernă (am sărit) și, ocazional, recitaluri ale unor soliști/formații locale.

Există și o secțiune despre istoria castelului (și despre vremurile respective), cu detalii care merg de la o comoară adevărată, dezgropată după sute de ani, până la descrierea deținuților încarcerați aici. De asemenea, o secțiune amplă detaliază operațiunea Autobuzele Albe, care au salvat deținuți din lagărele naziste.

Mi-a plăcut și recomand.

Castelul Malmö pe hartă.

Costuri

Intrare: 40 SEK, bilet comun cu Muzeul Tehnic.

Muzeul tehnic

Extrem de aproape de Castelul Malmö, şi inclus în prețul biletului de aici, se află Muzeul Technic. Găseşti aici o expoziție de maşini, sau mai degrabă o prezentare a evouției vehiculelor începând din 1900 până în prezent.

Dar piesa de rezistență de la muzeul ăsta e un submarinul U3 folosit în timpul celui de-al Doilea Război Mondial şi pe care îl poți vizita. N-aş fi crezut că o să pot să ajung vreodată într-un submarin. E super tare să vezi toate roțile, rotițele, manetele, butoanele şi butonaşele de-acolo, să-ți imaginezi cum ar fi viața la bordul unui submarin.

Mi-ar fi plăcut să găsesc/citesc ceva mai multe informații dar totuși este, de departe  o experiență de neratat în Malmö.

Singurul motiv de mers aici e submarinul.

Zona de vehicule e o glumă pe lângă Țiriac Collection, zona de mașinării și motoare e foarte bine gândită pentru copii, deci e plin de copii care aleargă și urlă, dar submarinul merită deranjul. Cât de des ai ocazia să urci într-un submarin?

Pentru că da, e „de-adevăratelea”, păstrat aproape cum o fi fost pe vremuri, iar tu te plimbi prin camera motorului, prin zona echipajului, te uiți și minunezi de postul de radio, tragi de periscop și râzi nițel speriat de toaleta de la bord.

Recomand fără rezerve.

Cum ajungi

Muzeul Tehnic din Malmö, pe hartă.

Costuri

Intrare: 40 SEK, bilet comun cu cel de la Castel.

Biserica Sf. Petru

Cea mai veche biserică din Malmö, construită cu 700 de ani în urmă şi închinată Sfinților Petru şi Pavel, e extrem de diferită în exterior față de interior.

Construită din cărămidă, mi s-a părut impresionantă în exterior. Dar interiorul e cumva altfel decât m-aş fi aşteptat de la o biserică veche de de câteva secole. Pare mai recent, foarte luminos şi primitor.

E un obiectiv de admirat şi fotografiat.

Una dintre clădirile emblematice ale orașului și cea mai mare biserică gotică din regiunea Scania, merită vizitată mai ales pentru exteriorul impunător.

În interior nu găsești foarte multe informații, iar per total biserica este simplă, probabil ca urmare a abordării iconoclaste a bisericii reformate. Există totuși o capelă medievală, bogat decorată, care merită admirată pe îndelete. Per total e o vizită interesantă dar nu foarte spectaculoasă.

Cum ajungi

Sankt Petri kyrka pe hartă.

Intrare gratuită.

Turning Torso

Nu ai cum să ajungi în Malmö şi să nu faci o plimbare până la Turning Torso. Deşi e o construcție relativ recentă (din 2005), turnul a devenit un simbol al oraşului şi se vede cam din orice colț, inclusiv de pe celălalt mal al strâmtorii Øresund, din Danemarca.

Construcția, care atrage prin înălțime şi prin forma neobişnuită, are la etajele inferioare din câte am înțeles ceva birouri şi săli de conferință, iar la cele superioare apartamente de locuit. Cred că e mişto să-ți bei cafeaua with a view în fiecare dimineță.🙂

Şi da, e de amirat şi pozat.

Interesant, dar puțin anticlimactic.

Clăirea e menționată în orice listă de obiective din Malmö și are o semnificație importantă pentru localnici, ca simbol al renașterii orașului, după o perioadă de declin. Probabil s-a intenționat ceva in genul turnului din Paris 🙂

Dar după ce o vezi din toate părțile orașului și te decizi să faci o plimbare până acolo , descoperi că e un bloc aproape ca oricare altul și că după ce ai ajuns lângă el cam aia e, îți vezi în continuare de drum.

Totuși, până la urmă ai venit la Malmö ca să te plimbi, așa că de ce nu.

Turning Torso pe hartă.

Costuri

Pe noi nu ne-a interesat să intrăm, dar părea că există un restaurant în partea de sus a clădirii.

Pe moment

plimbări pe mail!

Primești automat un email când scriem despre o nouă plimbare.

Nu spamăm 🙂
Citește Politica noastră de confidențialitate.

Share:

Adaugă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *